Di bawah ini adalah gambar dan penerangan tentang konsep asas tolak. Marilah kita bersama-sama membaca, memahaminya dan melaksanakannya di dalam kelas.
KETERANGAN :
1. Model aiskrim digunakan untuk memudahkan aktiviti dijalankan. Bahagian atas aiskrim (warna merah)boleh dicabut menandakan ia telah dimakan atau mencair.
2. Guru akan memberi tunjuk cara / soalan rangsangan yang paling mudah.
3. Soalan boleh dipelbagaikan mengikut kesesuaian masa guru.
Contoh, Ahmad ada 10 batang aiskrim. Dia makan 3 batang aiskrim. Berapakah jumlah
aiskrim yang tinggal?
aiskrim yang tinggal?
4. Jadi, guru akan membimbing murid bagaimana untuk menjawab soalan dengan mengeluarkan 3 bentuk aiskrim (kad manila warna merah
– menandakan ia telah dimakan)
5. Murid akan dibimbing untuk melekatkan nombor dan jawapan yang disediakan dalam ruang sedia ada.
Selamat mencuba.
0 comments:
Post a Comment